Suorahaku tai Headhunting on jo jonkin aikaa ollut Googlessa yksi rekrytoinnin haetuimmista käsitteistä.  Suorahaku on erityisesti viime vuosien aikana laajentunut käsittämään paljon muutakin kuin vain tietyn avainhenkilövalinnan menetelmän. Yhä useammin suorahakua voidaan käyttää myös johdon strategisena työkaluna, jolla halutaan saada aikaan ja alleviivata merkittävää muutosta esimerkiksi organisaation murrosvaiheessa, yrityksen liiketoiminnassa tai operaatioissa.

Suorahaku on perusteellisesti tehtynä aitoa konsultointia, josta rekrytoinnin lisäksi saa yritykselleen ulkopuolisen näkemyksen ja apua yrityksen tavoitteiden selkeyttämisessä ja sparraamisessa.

 

Suorahakuprosessissa selvitettävä tarve ja tavoite

Headhunterin eli suorahakukonsultin työ on hyvin lähellä liikkeenjohdon konsultointia. Prosessi on yrityksen edustajan ja konsultin sekä hänen tiiminsä yhteinen matka, jolla parhaimmillaan käydään aitoa, sparraavaa keskustelua. Jotta suorahaussa löydetään oikeat ehdokkaat, konsultin on pakko ymmärtää organisaation keskipitkän ja pitkän aikavälin tavoitteet.

Suorahakuun ei voi rynnätä vain etsimään ”sitä oikeaa”. Jotta paras kandidaatti löytyy ja päästään parhaaseen lopputulokseen, vaaditaan pitkäjänteistä työtä. Mitä syvällisempää ja kumppanuustyyppisempää yhteistyö on, sitä paremmin haettavalle paikalle löytyy se sopivin henkilö.

 

Suorahakukonsultti laajentamassa näkökulmaa

Suomalainen yrityselämä on hyvin toimialauskollista. Tyypillisesti katsotaan vain lähiympäristöön ja verrataan omaa organisaatiota saman toimialan yrityksiin.

Suorahakukonsulttia voi hyvin käyttää hyödyksi oman näkemyksen avartamisessa.  Suorahakuprosessiin liittyy aina kysymyksiä, joiden yhteydessä konsultti voi tuoda organisaatioon tietoa toimialan ulkopuolelta. Katsomalla avarammin ympärilleen voi nähdä niitä ratkaisuja, joita oman yrityksensä muutoksessa tarvitsee ja joilla pystyy hallitsemaan murrostilannetta.

Silloin kun etsitään aitoa muutosta, luotettava kumppani, joka myös ymmärtää organisaation tavoitteet, pystyy todennäköisesti myös tuomaan ulkopuolista, objektiivista näkemystä sekä kyseenalaistamaan tai haastamaan totutun ajattelun.  

 

Aloitetaan suorahakukeskustelut ajoissa

Kaiken tämän jälkeen on helppo ymmärtää, että suorahakuun ei kannata ryhtyä hätiköiden. Usein lopputulos on sitä parempi, mitä varhaisemmassa vaiheessa suorahakukumppani otetaan prosessiin mukaan.

Ihannetapauksessa keskustelut suorahakukonsultin kanssa aloitetaan jo siinä vaiheessa, kun vasta mietitään erilaisia muutoksia yrityksessä. Näin voidaan yhdessä pohtia myös sitä, onko juuri rekrytointi oikea tapa toteuttaa muutos vai pitäisikö toimia jotenkin muuten. Osaava ja ammattitaitoinen kumppani sanoo ääneen myös sen, jos suorahaku ei kyseisessä tapauksessa toimi muutoksen mahdollistajana.

 

Luottamus ja avoimuus ­– suorahakutoimeksiannon ehdottomat vaatimukset

Suorahaku perustuu äärimmäisen luottamukselliseen kolmikantaan. Luottamuksellisuuta vaaditaan niin toimeksiantajilta, ehdokkailta kuin konsultilta. Mitään ei saa tihkua neuvotteluiden ulkopuolelle.

Samaan aikaan on kuitenkin äärimmäisen tärkeää käydä avointa keskustelua. Sitä todennäköisimmin haussa onnistutaan, mitä avoimemmin keskustelua käydään myös asioista, jotka koetaan haasteellisiksi. On ehdottoman tärkeää, että organisaatiosta saadaan vastaus kaikkiin konsultin ja hänen tiiminsä kysymyksiin. Myös lähtö- ja tavoitetila on määriteltävä rehellisesti eikä haaveiden tai toiveiden mukaan.

Kun organisaatiossa aidosti haetaan ratkaisua muutoksen aikaansaamiseen ja läpiviemiseen, kannattaa suorahaku nähdä strategisena toimenpiteenä ja menetelmänä, jonka tehtävänä on varmistaa, että haettu tavoitetila, osaajatarve ja profiili on määritelty perusteellisesti ja realistisesti. Sen jälkeen onnistuneen henkilövalinnan tekeminen on huomattavasti helpompaa.

 

Tutustu lähemmin suorahakupalveluun

 

Lue lisää aiheesta:

 Mitä on suorahaku?

► Headhunter eli suorahakukonsultti löytää markkinan parhaat osaajat

 Suorahaun sanakirja

 Suunnitteletko johdon suorahakua? Hyödynnä muistilistaa!

 Miten headhunter toimii?

Suorahaku – salatiedettä vai prosessijohtamista ja psykologiaa?


Anne Koivusaari | Liiketoimintajohtaja, Experis

Anne Koivusaari | Liiketoimintajohtaja, Experis

anne.koivusaari@manpowergroup.fi

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.