Tavoitteena löytää työntekijä, joka ei ainoastaan täytä akuuttia tarvetta, vaan myös jää taloon, kasvaa tehtävässä ja vahvistaa tiimiä omilla vahvuuksillaan – kuulostaako tutulta? Tätä on kestävä rekrytointi. Samalla rekrytoinnin tuloksen on oltava mielekäs ja kestävä ratkaisu myös työntekijälle: työpaikka, jossa on hyvä olla, pääsee kehittymään ja jossa ura etenee. Kestävä rekrytointi ei siis tarkoita pikaratkaisua, vaan pitkäjänteistä investointia sekä ihmisiin että yrityksen tulevaisuuteen. Mutta miten siinä onnistutaan?

Monimuotoisuus kestävän rekrytoinnin perustana

Tutkimukset osoittavat kerta toisensa jälkeen, että monimuotoiset tiimit menestyvät parhaiten.

Miksi? Koska erilaiset taustat, kokemukset ja näkökulmat tuovat uusia ideoita ja haastavat vanhoja ajattelutapoja. Sosioekonominen moninaisuus, kansainvälinen kokemus ja elämänpolkujen kirjo synnyttävät ratkaisuja, joita homogeeninen tiimi ei välttämättä keksisi. Yhdenlaiset ihmiset tekevät yhdenlaista bisnestä, monimuotoiset tiimit monipuolista ja uudistuvaa bisnestä.

Monimuotoisuus ja vastuullisuus eivät toteudu itsestään – ne vaativat näiden tiedostamista ja aktiivista työstöä.

Mitä voit tehdä käytännössä?

  • Ennakkoluulojen tiedostaminen
    Jokaisella meistä on tiedostamattomia ennakkoluuloja. Niiden tunnistaminen ja prosessin rakentaminen niin, että ne eivät vaikuta lopputulokseen, on kestävän rekrytoinnin ytimessä. Kyseenalaista itseäsi rohkeasti, ja anna faktojen puhua. Voit myös harkita esimerkiksi anonyymia rekrytointia.

  • Saavutettavuus
    Huomioi erilaiset taustat ja tilanteet. Esimerkiksi rekrytointihaastattelun sijainti tai etäyhteyksien tarjoaminen voivat ratkaista, pystyykö hakija osallistumaan prosessiin. Onko välttämättä tarpeen nähdä hakijaa kasvotusten? Voitko olettaa, että Teamsin käyttö on kaikille tuttua? Onko videoesittelyn lähettäminen varmasti tarpeellinen osa prosessia haettavan työtehtävän kannalta?

  • Selkeä kieli työpaikkailmoituksissa
    Käytä avointa ja ymmärrettävää kieltä. Vältä sisäpiiritermejä ja varmista, että hakuilmoitus on helposti lähestyttävä myös niille, joille ala ei ole vielä tuttu.

Rekrytointi on investointi – ei nopea sykäys

Rekrytoinnin onnistumista ei mitata nopeudessa, vaan laadussa ja kestävyydessä. Hyvä rekrytointi näkyy pitkällä aikavälillä pienempänä vaihtuvuutena ja sitoutuneempina työntekijöinä.

Hakijaystävällisen rekrytointiprosessin kulmakivet ovat kommunikointi, läpinäkyvyys ja tasapuolisuus. Näiden toteuttaminen saattaa viedä hiukan aikaa, mutta se kannattaa. Hyvän hakijakokemuksen varmistamalla pidät huolen siitä, että työnantajamielikuva pysyy vahvana markkinassa, ja hyvät hakijat palaavat hakemaan uudelleenkin.

Kumppanin valinta on ratkaisevaa onnistuaksesi rekrytoinnissa parhaalla mahdollisella tavalla. Eettinen kumppani uskaltaa haastaa ja sparrata, eikä vain etsi nopeasti ensimmäistä mahdollista kriteerit täyttävää tekijää. Valitse kumppani, joka auttaa sinua rakentamaan toimivan ja monimuotoisen voittajatiimin. ManpowerGroupissaa olemme sitoutuneet eettisen toiminnan periaatteisiin, ja näemme asiakkaan voiton markkinassa olevan voitto myös meille.

Rekrytoinnin onnistuminen riippuu myös valintapäätöksen jälkeisistä toimista. Hyvä perehdytys on olennainen osa kestävää rekrytointia: se antaa työntekijälle parhaat mahdollisuudet onnistua ja vahvistaa rekrytointiprosessin aikana syntynyttä ensivaikutelmaa siitä, miten yrityksessä toimitaan ja mitkä sen arvot ovat. Moninaisuuden huomioon ottaminen on kriittistä myös rekrytoinnin jälkeen: onko ohjeet saatavilla helposti, ja kaikilla tarvittavilla kielillä? Osaavatko tiimiläiset suhtautua rakentavasti ja positiivisesti uuden kollegan erilaisiin tarpeisiin?

Sosiaalinen vastuu ja yhteiskunnallinen ulottuvuus

Kestävä rekrytointi on yritykselle tapa kantaa yhteiskunnallista vastuuta. Kun yritys tarjoaa mahdollisuuksia esimerkiksi monille eri ikäryhmille, maahanmuuttajille tai osatyökykyisille, se ei ainoastaan vahvista yrityksen työnantajabrändiä, vaan tekee myös arvokasta työtä yhteiskunnan ja yhteisön hyväksi.

Tällaiset teot jäävät työnhakijoiden mieleen – ja hyvä sana kiertää. Vastuullinen toiminta lisää houkuttelevuutta työnantajana ja rakentaa luottamusta työnhakijoiden ja nykyistenkin työntekijöiden keskuudessa. Vastuullisuuskysymykset nousevat enenevissä määrin esiin rekrytointiprosesseissa, ja menestyvien yritysten keskiöön on tärkeä nostaa vastuullisuuskysymykset, jotta menestys jatkuu.

Kolme kulmakiveä kestävään rekrytointiin

  1. Oikeudenmukainen ja läpinäkyvä prosessi – kaikilla hakijoilla taustoista riippumatta on samat mahdollisuudet tulla valituksi.

  2. Monimuotoisuutta tukevat käytännöt – erilaiset taustat tulee nähdä voimavarana.

  3. Pitkäjänteisyys – panostetaan perehdytykseen, sitoutumiseen ja työnhakija ja -tekijäkokemukseen.

 

Kestävä rekrytointi on ennen kaikkea hyvää bisnestä. Se tuo parhaat osaajat yrityksen saataville, lisää sitoutuneisuutta ja rakentaa työnantajabrändiä – samalla tehdessään hyvää ihmisille ja yhteiskunnalle.

 

Lisää aiheesta:

Monimuotoisuus on yksi neljästä megatrendistä, jotka muokkaavat työelämää vuonna 2025. Lue Työmarkkinatrendit 2025 -raportistamme, mitkä muut trendit vaikuttavat nyt rekrytointiin ja henkilöstösuunnitteluun.

Oivalluta mieltäsi myös lukemalla blogit:


Alma Rista | Delivery Manager, Manpower

Alma Rista | Delivery Manager, Manpower

alma.rista@manpowergroup.fi

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.