Suorahaku on ratkaisusi, kun haussa on harvinainen osaaja
Kirjoittaja: Heli Villa | Principal Recruitment Advisor, Experis
Julkaistu: 10.05.2019
Viimeksi päivitetty: 17.05.2019
Aihe:
Rekrytointi,
suorahaku
Joskus erikoisosaajia voi Suomessa olla vain muutamia kymmeniä. Silloin suorahaku on parhain keino etsiä juuri ne oikeat osaajat. Ja kun sopiva ehdokas löytyy, on toimittava salamannopeasti.
Avidly tarvitsi ripeästi erityisosaajaa, jolla on laajaa osaamista inbound-markkinoinnista ja HubSpot-ohjelmistosta. Rekrytointiprosessi ei ollut helppo, mutta tiimityö, hyvä kommunikaatio ja nopeus mahdollistivat Avidlylle uuden työntekijän. Avidlyn Tommi Laaksonen, Experiksen Research Consultant Nina Laitakari ja Senior Consultant Heli Villa pohtivat yhdessä, miten suorahakuprosessi eteni lähtölaukauksesta maaliviivalle ja sen yli.
Experiksen Nina Laitakari ja Heli Villa hoitivat kyseistä rekrytointia työparina. Ninan tehtävänä oli etsiä oikeanlaisia osaajia eri kanavista sekä hoitaa ensikontaktoinnit ehdokkaiden suuntaan. Heli Villa haastatteli potentiaaliset ehdokkaat kasvotusten ja esitteli heistä lupaavimmat Avidlyn Tommi Laaksoselle.
Nopeutta rekrytointiin antamalla ohjat asiantuntijoille
Avidlyn lähtötilanne oli alussa se, että spesifiä osaamista tarvittiin nopeasti kasvavalla markkinoinnin osa-alueella.
– Markkinoinnin automaatio on pieni, mutta kasvava alue. Tiesimme, että osaajia ei ole niin helppo löytää, koska yritimme ensin itse. Pian huomasimme, että omia resursseja kannatti käyttää muualle ja antaa haku asiantuntijoille. Se toi prosessiin nopeutta ja saimme heti hyviä ehdokkaita mukaan, kertoo Avidlyn Tommi Laaksonen.
Yhdessä Experiksen kanssa Avidly kävi läpi avoinna olevan pestin toimenkuvaa tarkasti. Ensimmäinen paikka oppimiselle osui kohdalle jo alussa.
– Tavallisesti markkinoinninosaajia löytyy hyvinkin nopeasti, mutta kun kyseessä oli suhteellisen uusi markkinoinnin osa-alue, osaajia oli todella vähän, pohtii Experiksen Heli Villa.
Suorahaku on kuin salapoliisityötä
Experiksellä suorahakuun liittyvä etsiminen on hyvin iteratiivinen prosessi. Hakuja toistetaan ja jokaiselta haulta opitaan enemmän. Oikean tekijän löytämistä Nina Laitakari kuvailee salapoliisityöksi:
– Työ on vähän kuin salapoliisityötä. Teet haun ja löydät johtolankoja, joiden avulla teet uuden haun. Harvalla osaajalla on esimerkiksi LinkedInissä niin tarkka profiili, josta olisi voinut päätellä, onko heillä juuri sellaista osaamista, mitä tässä etsittiin.
Hakuun tullutta tehtävää ei voinut etsiä pelkän tittelin tai koulutuksen perusteella. Laaksosen mukaan ihmiset saattavat kyllä olla markkinointiautomaation osaajia, mutta toisesta näkökulmasta kuin mitä Avidly haki.
– Eikä sekään, että ilmoittaa osaavansa tietyn teknologian, vielä kerro sitä syvyyttä, mitä me teknologian osaajalta odotimme, Laaksonen toteaa.
Laitakari kertoo omassa työssään vahvuuden olevan yhteistyössä. Experiksen tiimissä on yhteensä viisi Research-konsulttia, jotka tekevät tiivistä sparrausyhteistyötä haastavimmissa hauissa. Verkostot ovat laajat ja volyymi iso.
Onnistuneessa rekrytoinnissa pienetkin yksityiskohdat merkitsevät
Experiksen näkökulmasta oli tärkeää tietää ne syyt, miksi tehtävään haettiin juuri tietynlaista asiantuntijaa. Myös ehdokkaat haluavat usein kuulla nämä syyt rekrytoivalta taholta. Myös yrityksen sisällä vallitseva fiilis ja pienet yksityiskohdat nousevat rekrytointiprosessissa esiin.
– On tärkeää, että pääsimme rekrytoinnin käynnistämisvaiheessa tutustumaan toimitiloihinne ja aistimaan fiilistä. Ihan pienet yksityiskohdat kiinnostavat ja ihastuttavat ehdokkaita. Esimerkkinä voisin nostaa esille sen, että haastattelussa mainitsemani Avidlyn henkilöstön lankutushaaste sai monen ehdokkaan mielenkiinnon heräämään, Heli Villa kertoo.
Nina Laitakari korostaa hyvän kommunikaation merkitystä ja kertoo, että aloittaessaan hakijoiden ensikontaktoinnin hänen on äärimmäisen tärkeää tietää, että face-to-face -haastatteluista vastaava konsultti pystyy tarvittaessa jatkamaan keskusteluja välittömästi. Avidlyn kohdalla ensimmäiset haastattelut tulivat vastaan hyvin nopeasti.
– Kyllä. Ensimmäiset päätökset tapahtuivat todella nopeasti. Itse asiassa viikon sisällä, Avidlyn Laaksonen allekirjoittaa. Johon Villa jatkaa:
– Vaikeasti löydettävien osaajien rekrytoinnissa nopeus on äärimmäisen tärkeä asia, sillä heitä houkuttelevat muutkin rekrytoijat. Pitää olla valmis tekemään sekä haastattelut, että päätökset nopeasti.
Spesifien osaajien rekrytoinnissa nopeat syövät hitaat
Laaksonen kertoo, että osaamisen lisäksi tärkeä tekijä oikeanlaisen profiilin määrittelyssä oli tietysti hakijan persoona. Kun oikea tyyppi löytyi, Avidlylla haluttiin tarttua heti tilaisuuteen. Villan mukaan kyseisessä tilanteessa ei olisi voinut jäädä odottelemaan.
– Kun huomasin, että myös te näitte ehdokkaan erittäin potentiaalisena, sanoin, että nyt pitää toimia, Villa muistelee.
Laaksonen iloitsee uuden osaajan löytymisestä ja toivoo, että myös alan oppilaitokset heräisivät ammattiosaajien puutteeseen. Laaksonen kertoo tilanteen olevan tällä hetkellä se, että uusia osaajia koulutetaan lähinnä yrityksissä. Myös Avidlylla on oma trainee-ohjelma, joka kasvattaa omia osaajia.
– Tämän haun jälkeen mielipiteeni varmistui siitä, että markkinoinnin automaatioon liittyvien teknologioiden osaajille on yhä kovempi tarve. Osaajia on vähän ja kysyntä on kasvamassa, Villa Laitakari jatkaa:
– Nykyisessä työelämässä osaaminen vanhenee nopeasti, joten itsensä kouluttaminen on tärkeää. Kyllä se kertoo ehdokkaan ajanhermolla olemisesta, kun kouluttaa itseään ja tuntee alan uusimmat tuulet ja teknologiat, Laitakari päättää.
Lue lisää aiheesta:
► Näin suorahakuprosessi sujuu
► Headhunter eli suorahakukonsultti löytää markkinan parhaat osaajat
► Suunnitteletko johdon suorahakua? Hyödynnä muistilistaa!
► Suorahaku – salatiedettä vai prosessijohtamista ja psykologiaa?