Koodattu ilmoitus, taksikyyti haastatteluun, tekoälyn tuleminen – miten työpaikkailmoitus muuttuu 2018?
Kirjoittaja: Pekka Ruotsalainen | Business Director, Talent Solutions
Julkaistu: 20.11.2017
Viimeksi päivitetty: 5.06.2019
Aihe:
Rekrytointimarkkinointi,
Digitalisaatio
Etsitkö täydellisen työpaikkailmoituksen kaavaa? Olet tullut oikeaan paikkaan! Kun työpaikkailmoituksesta löytyvät nämä elementit, on oikea osaaja jo puoliksi palkattu.
Täydellisessä maailmassa, ehkä. Julma totuus on, ettei yleispätevää ohjetta toimivalle työpaikkailmoitukselle ole olemassakaan. Toimivan työpaikkailmoituksen elementit vaihtelevat alan, position, työllisyystilanteen ja haettavan kohderyhmän myötä. Rekrytoijan on turha etsiä siivoojaa, koodaria ja toimitusjohtajaa saman kaavan mukaan kirjoitetulla ilmoituksella.
IT-ala tarjoaa erinomaisen esimerkin täystyöllistetystä ammattiryhmästä. Kaiken taitavia koodareita on vain kourallinen, koulutusta vähän ja osaajat voivat melko vapaasti määritellä oman paikkansa ja palkkansa. Silloin taitavimmallakaan työpaikkailmoituksella ei ole merkitystä. Osaajat kyllä tietävät, milloin on aika etsiä uusia haasteita – ja mistä niitä löytyy.
Perinteisiä työpaikkailmoituksia seuraavat vain tekijät, jotka ovat aktiivisessa työnhaussa. Sosiaalinen media on tuonut helpotuksen passiivisten hakijoiden tavoittamiseksi, mutta pelkkä silmäparin tavoittaminen harvoin riittää. Ratkaisevaa on, miten ilmoitus laaditaan niin, että se herättää hakijan kiinnostuksen.
Työpaikkailmoitus muuttuu työkulttuurin myötä
Jo vuosia on puhuttu siitä, kuinka työmarkkinoille tulevat uudet sukupolvet arvostavat työympäristössä eri asioita vanhempaan väkeen verrattuna. Huippupalkan ja vakituisen työsuhteen sijaan tulevaisuuden työntekijät arvostavat viihtyvyyttä, työn merkityksellisyyttä, mahdollisuutta vaikuttaa työn sisältöön ja siihen, missä ja miten työtä tehdään.
Jo nyt työpaikkailmoituksissa painotetaan entistä enemmän etätyön mahdollisuutta tai vapautta työskennellä säkkituolissa laavalampun ja espressokoneen äärellä. Rentous, joustavuus ja työtilojen trendikkyys tulevat jatkossa korostumaan työpaikkailmoittelussa erityisesti, kun joukkoon etsitään nuoria osaajia.
Tehokeinoina huumori ja kekseliäisyys
Konservatiivisilla aloilla työpaikkailmoitusten tyyli muuttuu hitaammin ja maltillisemmin. Nuorissa ja nopeasti kasvavissa yrityksissä räväkkyys ja kokeellisuus näkyvät jo nyt. Hyvän esimerkin tästä tarjosi Suomen maineikkaimpana työnantajana ja maailman menestyneimpänä mobiilipeliyrityksenäkin profiloitunut Supercell jo vuonna 2014. Yritys julkaisi Helsingin Sanomissa koodilla kirjoitetun työpaikkailmoituksen, jonka ymmärsivät vain asiansa osaavat koodarit.
Huumoria hyödynsi ovelasti pienessä Siikaisten kunnassa toimiva Satateräs, joka sai ennätysmäärän kesätyöhakemuksia etsittyään Facebookin avulla nuoria, jotka osaavat katsoa silmiin, toivottaa hyvää huomenta, tuntevat kellon ja taitavat yli kolmen sanan lauseen muodostamisen. Kiinnostuneita kehoitettiin tulemaan tapaamaan toimitusjohtajan toimistossa istuvaa ikäloppua, kaljua ja lihavaa äijää.
Riskaabelia? Kyllä. Nykypäivänä kuitenkin kohderyhmän keskuudessa äärimmäisen toimivaa.
Hakemisen on oltava helpompaa kuin koskaan
Passiivisten työnhakijoiden tavoittaminen voi olla helpompaa kuin ennen, mutta niin on oltava työpaikan hakemisenkin. Yritysten monivaiheiset ja joustamattomat CV-portaalit, joissa tietojen syöttäminen vie puolesta tunnista tuntiin, ovat varmin tapa karkottaa potentiaalinen osaaja pysyvästi.
Vuonna 2015 helsinkiläinen IT-talo Gofore julkaisi työpaikkailmoituksen, jossa kiinnostunut hakija voi testata, kenet haluaisi haastattelijakseen ja mistä haastattelussa keskustellaan. Valinnan jälkeen hakija sai varata itselleen mieluisimman ajan, jolloin taksi tulisi noutamaan kotiovelta työhaastatteluun. Nämä ovat pieniä jippoja ja pieniä kustannuksia silloin, kun potentiaalisia hakijoita on vain vähän.
Visuaaliseen työhön visuaalinen kampanja
Yleisradio tarjosi hyvän esimerkin oikeaan kohderyhmään vetoamisesta etsittyään Yle Areenaan digitaalista suunnittelijaa visuaalisen ja videoita hyödyntävän Instagram-kampanjan avulla. Videot ovat tulleet jo työhakemuksiin ja nostavat takuuvarmasti päätään myös tulevaisuuden työpaikkailmoituksissa.
Videolla toimitusjohtaja saattaa kuljettaa läpi työtilojen esitellen hakijalle tulevia työtovereita, rentoa ilmapiiriä ja inspiroivaa työympäristöä. Samalla videolla myös tulevat kollegat kertovat kokemuksiaan ja puhuvat työssä viihtyvyyden puolesta.
Sisältömarkkinointi osaksi työpaikkailmoittelua
Sisältömarkkinointi on kasvava tehokeino myös rekrymarkkinoilla. Tätä harjoittavat erityisesti Alma Median ja Helsingin Sanomien kaltaiset mediatalot, jotka markkinoivat samalla omia työpaikkaportaalejaan, mutta myös yksittäiset yritykset hyödyntävät sisältöjä blogeissaan ja sosiaalisen median kanavissaan kirjoitusten, haastattelujen tai vaikkapa videopäiväkirjojen muodossa.
HR-sisältömarkkinointi on oiva tehokeino positiivisen työnantajabrändin rakentamiseksi, sillä se tuo työntekijöiden äänet kuuluviin. Yrityksen omat asiantuntijat jakavat oppejaan, oivalluksiaan ja voittamiaan haasteita alan muihin osaajiin vedoten. Toimiva HR-sisältömarkkinointi kirkastaa työnantajan brändiä ja saa osaajan pohtimaan, mitä tarjottavaa hänellä olisi ja miksi myös hän haluaisi olla osa yrityksen tähtitiimiä.
Tekoäly työpaikkailmoittelun työkaluna
Sosiaalisen median algoritmit ovat mullistaneet työpaikkailmoittelun sekä rekrytoijan että työnhakijan näkökulmasta. LinkedIn-palvelussa voi työpaikkailmoituksen kohdistaa profiilissa ilmoitetun tittelin tai työnkuvan perusteella, vaikka osaaja ei työnhaussa olisikaan. Parhaimmillaan listaus houkuttelevista työpaikoista kilahtaa passiivisen hakijan sähköpostiin päivittäin. Algoritmien ansiosta avoimet työpaikat listautuvat potentiaalisten hakijoiden eteen hakukoneissa ja muissa päivittäin käytettävissä sosiaalisen median palveluissa, kuten Facebookissa.
Tekoäly valtaa vauhdilla rekrymarkkinoita, ja hurjimmat skenaariot ovat ennustaneet jopa perinteisen työpaikkailmoittelun kuolemaa; tämän kehityksen jokainen voi todeta katsomalla sanomalehtien jatkuvasti supistuvaa työpaikkailmoittelua. Siinä missä algoritmit tuovat työpaikkailmoitukset entistä paremmin hakijoiden löydettäviksi, helpottavat ne myös rekrytoijan tehtävää parhaita osaajia etsiessä.
Lisää ymmärrystä ja osaamista tuloksellisen rekrytoinnin toteuttamiseen löydät oppaastamme: