Miten hurmata huippuosaaja? 5+1 vinkkiä onnistuneeseen suorakontaktointiin
Kirjoittaja: Johanna Tamminen | Principal Consultant, Talent Solutions
Julkaistu: 23.11.2017
Viimeksi päivitetty: 31.10.2024
Aihe:
Rekrytointi,
suorahaku
Aloilla, joilla osaajien kysyntä ylittää tarjonnan, suorakontaktointi on usein ainoa tapa löytää taloon huipputason osaaja. Kovan luokan konkareille ottajia riittää, eikä paksu palkkapussi ole ainoa houkutin työpaikan vaihtoon.
Suorakontaktointi poikkeaa huomattavasti normaalista rekrytoinnista. Silloin joko headhunter eli suorahakukonsultti tai rekrytoija ottaa yhteyttä osaajaan ilman, että tämä omaehtoisesti hakee tarjolla olevaa työpaikkaa. Joissain tilanteissa positio ei edes tule avoimeen hakuun, vaan osaajat haetaan nimenomaan suorakontaktoimalla. Hyvin usein suorakontaktointia hyödynnetään kuitenkin julkisen työpaikkailmoituksen rinnalla, jolloin käytetään nimitystä hybridihaku.
Suorakontaktointi on työpaikan myymistä kysytylle osaajalle, joka saattaa saada uusia työtarjouksia viikoittain. Olen törmännyt urallani asiantuntijoihin, jotka ovat kertoneet minun olevan kolmas soittaja saman päivän aikana. Työhönsä tyytyväinen ammattilainen ei ole välttämättä kiinnostunut edes keskustelemaan tarjolla olevasta paikasta.
Miten varmistaa, ettei suorakontaktointiin ajettuja panostuksia heitetä hukkaan? Näiden vinkkien avulla ostat osaajan varmemmin puolellesi.
1 – Positiivinen työnantajabrändi avaa keskusteluyhteyden
Kuvittele, että otat yhteyttä osaajaan, jolla on syystä tai toisesta negatiivinen työnantajamielikuva organisaatiostasi. Olet viikon kolmas kontaktoija, joka hamuaa osaajaa omiin riveihinsä. Minkälaisen vastaanoton saat? Todennäköistä on, ettet pääse puhelussa alkua pidemmälle.
Houkuttelevan työnantajabrändin luominen on jatkuvaa ja elintärkeää työtä. Hyvin harvalla yrityksellä on varaa valita osaajansa, vaan valtikkaa pitelevät alansa parhaat asiantuntijat. Mielikuvan rakentaminen alkaa yrityksen sisältä sekä oman alan verkostoista, ja siihen vaikuttavat monet eri tekijät: millainen on yrityksen tapa rekrytoida, miten työntekijät otetaan sisään uuteen työympäristöön, miten uudet ja vanhat työntekijät pidetään tyytyväisinä ja millaiset ovat etenemismahdollisuudet.
Työntekijälähettilyys ei ole uusi ilmiö, mutta sosiaalisen median myötä se on läpinäkyvämpää kuin koskaan. Sitouta työntekijät kuuluttamaan positiivista työnantajamielikuvaa ja ole näkyvästi läsnä kanavissa, joita alan huippuosaajat käyttävät.
2 – Panosta huolelliseen profilointiin
Suorakontaktointi ei suinkaan ole edullisin tapa etsiä osaajaa. Jotta hakuun ajetut investoinnit eivät haihtuisi taivaan tuuliin, on profilointi tehtävä huolellisesti. Taustatyö onkin suorakontaktoinnin aikaa vievin osuus, jossa on
- selvitettävä vaadittavat kriteerit, osaamisalueet ja työkokemus
- luotava tarkka ja houkutteleva tehtäväkuvaus
- kartoitettava toimialat ja organisaatiot, joissa kriteereitä vastaavia osaajia työskentelee
- etsittävä vaatimuksia vastaavat henkilöt sekä heidän yhteystietonsa näiden organisaatioiden sisältä (longlist) ja
- rajattava löydettyjen osaajien joukosta ne, joita halutaan kontaktoida (shortlist).
On aina mahdollista, että lupaava osaaja vetäytyy rekrytointiprosessista kesken kaiken. Varmista siis, että shortlist-vaiheeseen valikoituu riittävä määrä asiantuntijoita.
3 – Valitse parhaat verkostot ja hyödynnä niitä oikein
Oikeiden kanavien ja verkostojen valinta helpottaa taustatyötä sekä säästää suorakontaktointiin kuluvaa aikaa ja kustannuksia. Sosiaalisen median kanavista LinkedIn on jokaisen rekrytoijan ykkösvalinta. Longlist-vaiheessa asiantuntijoiden rajaamisessa kannattaa hyödyntää myös suorahakutoimistojen tietokantoja, alan johtavien yritysten kotisivuja, asiantuntijamatrikkeleita, maksullisia CV-tietokantoja, seminaariluetteloita sekä erityisalojen omia keskustelufoorumeja ja portaaleja.
Verkostoitumisen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Omaa verkostoasi kasvattamalla tuot yrityksesi asiantuntijoiden tietoon ja luot arvokkaita kontakteja. Osallistu oman alan tapahtumiin ja ole niissä näkyvästi esillä. Liity alakohtaisiin ryhmiin ja keskustele avoimesti sosiaalisessa mediassa asiantuntijoiden kanssa. Näin rakennat osaajaverkostoasi pitkän tähtäimen tarpeita ajatellen.
4 – Luo myyntispiikki, joka vetoaa oikeisiin asioihin
Tutustu tarkoin kontaktoitavan henkilön erikoisosaamiseen ja kokemukseen. Mieti, mitä yrityksesi voi juuri tälle osaajalle tarjota, jotta keskusteluyhteys saadaan auki. Muhkea kuukausipalkka on vain harvoin onnistumisen tae. Etsi ne avaintekijät, jotka herättävät osaajan kiinnostuksen: mitä uutta tai millaiset etenemismahdollisuudet työ voi tekijälleen tarjota, mikä uudessa työssä tai työnantajassa on erityisen hyvää nykyiseen verrattuna, miksi osaajan olisi syytä kuunnella ja jatkaa keskustelua?
Kun normaalitilanteessa kandidaatilta kysytään, miksi juuri hän olisi paras tarjolla olevaan tehtävään, on suorakontaktoitavalle osaajalle painotettava, miksi tehtävä ja yritys olisi paras vaihtoehto ehdokkaalle. Heitä veteen nopea, tehokas ja hyvin perusteltu koukku, johon ei voi olla tarttumatta ja kelaa saalis rannalle – kandidaatin saaminen keskusteluun kasvotusten on usein jo puoli voittoa.
Muista, että usein osaaja haluaa tietää, miksi häntä kontaktoidaan ja mistä hänen yhteystietonsa löytyivät. Varaudu vastaamaan näihin kysymyksiin. Avoimuus on kahdenkeskisen luottamuksen perusta.
5 – Ole läsnä ja pidä kiinni sovitusta
Haastattelutilanne ei koskaan saa olla yksipuolinen tenttaustuokio, vaan sen pitäisi olla kaksisuuntainen ja avoin keskustelu. Suorakontaktoidun osaajan kanssa asetelma korostuu entisestään, koska ehdokas ei ole omaehtoisesti hakenut tarjolla olevaan tehtävään. Varaa keskustelulle aikaa, ole paikalla ajoissa ja ennen kaikkea ole läsnä. Puhelimen tai sähköpostin selaaminen keskustelutilanteessa on ehdoton ei.
Tutustu ehdokkaan taustoihin ja osoita kiinnostuksesi. Kysy, mikä häntä motivoi ja minkälaisia urasuunnitelmia hänellä on. Keskustelkaa yhdessä, miten kyseessä oleva tehtävä parhaiten vastaisi kandidaatin odotuksiin. Myös henkilökemiat ratkaisevat: hyvin sujuva keskustelu luo mielikuvan viihtyisästä työympäristöstä mukavien ihmisten parissa.
Ole aina rehellinen ja avoin prosessin kulusta. Kerro selvästi, milloin osaaja kuulee sinusta seuraavan kerran ja pidä kiinni sovitusta. Älä ota haastattelutilannetta viimeiseksi tehtäväksesi ennen neljän viikon kesälomaa.
+1 – Käännä kieltäytyminen mahdollisuudeksi
Suorakontaktointi on aina investointi, joka maksaa itsensä takuuvarmasti takaisin. Siksi on syytä kunnioittaa myös kandidaatin kielteistä päätöstä. Käännä kieltäytyminen mahdollisuudeksi ja kysy, sopiiko sinun ottaa yhteyttä myöhemmin, vaikkapa vuoden kuluttua.
Lisää mielenrauhaa arkeen ja viisautta rekrytointiin löydät Tuloksellisen rekrytoinnin oppaastamme. Löydät oppaan täältä:
Johanna Tamminen | Principal Consultant, Talent Solutions
johanna.tamminen@manpowergroup.fi