Tulevaisuuden myyjä – mitä taitoja rekrytoijan kannattaa etsiä nyt?
Kirjoittaja: Heidi Yrjä | Senior Delivery Manager, ManpowerGroup
Julkaistu: 12.06.2025
Aihe:
Rekrytointi

Myyntityö on jatkuvassa muutoksessa ja kehittyy nopeassa tahdissa. Teknologian ja uusien työkalujen myötä myös rekrytoijien on pysähdyttävä pohtimaan, millaisia taitoja myyjiltä todella tarvitaan. Tässä blogissa pureudun aiheeseen, joka on sydäntäni lähellä: mitä taitoja myyjiltä tulevaisuudessa vaaditaan, ja miten rekrytoija voi tunnistaa ne jo tänään.
Yhtiössämme on viime aikoina keskitytty erikoistumiseen eri toimialoille ja osaamisalueisiin. Itse toimin osana kaupan alaan, myyntiin ja markkinointiin erikoistunutta tiimiämme, jonka tavoitteena on kehittyä näiden alueiden asiantuntijuuden huippuyksiköksi. Kehitämme ja jaamme asiantuntemustamme tiimin sisällä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme innovatiivisia ja tehokkaita ratkaisuja osaamisen hankintaan ja hallintaan.
Asiantuntijan näkökulma
Haastattelin tiimikollegaani Eeva Kesäläistä, hänen kokemuksistaan ja näkemyksistään myyntityön tulevaisuudesta. Eeva on edennyt ManpowerGroupissa Sales Managerista Key Account Manageriksi, joten hänellä on rautaista omakohtaista osaamista myynnissä ja asiakassuhteiden kehittämisessä.
Voisitko kertoa hieman taustastasi ja siitä, miten päädyit Sales Manageriksi ManpowerGroupiin?
Olen nyt työskennellyt neljän vuoden ajan ManpowerGroupissa. Kaiken kaikkiaan myyntityöstä minulta löytyy kokemusta reilun 15 vuoden ajalta. Alkuun aloitin B2C-myynnin parissa, mutta nyt jo useamman vuoden ajan olen toiminut B2B-myynnin puolella. Henkilöstöalan lisäksi olen tehnyt myyntiä mm. vakuutusalalla. ManpowerGroupiin päädyin entisen kollegani suosituksesta.
Miten näet myyntityön muuttuvan tulevaisuudessa? Mitkä ovat suurimmat trendit, jotka vaikuttavat myyntiin?
Myyntityöhön vaikuttavia trendejä ovat mm.
- digitalisaatio
- tekoäly
- asiakasdatan hyödyntäminen ja
- myyntiprosessien automatisointi.
Uskon, että myyjien rooli on siirtymässä enemmän neuvonantajaksi ja asiantuntijaksi sen sijaan, että myyntityö olisi pelkkää tuotteiden tai palveluiden esittelyä.
Tulevaisuuden myyntityön trendit ja taidot
Mitkä taidot ovat mielestäsi tärkeimpiä tulevaisuuden myyjille?
Tulevaisuuden myyjien on tärkeää kehittää taitoja, kuten
- datan analysointia
- asiakaslähtöistä ajattelua
- vuorovaikutustaitoja
- kykyä sopeutua teknologian kehitykseen.
Myyjien on lisäksi omaksuttava uusia työkaluja ja opittava käyttämään niitä asiakassuhteiden kehittämiseen. Muuttuvassa maailmassa myyjän empatiataidot korostuvat, jotta pystyt ymmärtämään asiakkaissasi tapahtuvia vaihtuvia tilanteita vaikkapa talouteen liittyen. Kun myyjä kykenee asettumaan asiakkaan tilanteeseen ja pystyy samaistumaan siihen, on sen jälkeen helpompi lähteä yhdessä rakentamaan asiakassuhdetta eteenpäin ja etsimään asiakkaalle juuri heidän tarvettaan tukevia palveluita tai tuotteita.
Miten teknologia, kuten tekoäly ja automaatio, vaikuttaa myyntityöhön?
Tekoäly ja automaatio tehostavat myyntiprosesseja, parantavat asiakasviestintää ja auttavat myyjiä keskittymään enemmän strategisiin ja asiakuuden kehittämiseen liittyviin tehtäviin. Olisi kiinnostavaa seurata tekoälyn mahdollisuuksia ennustaa asiakaskäyttäytymistä ja optimoida myyntimahdollisuuksia.
Asiakaskäyttäytymisen muutos ja myyntitiimien kehitys
Miten asiakaskäyttäytyminen on muuttunut viime vuosina, ja miten myyjien tulisi sopeutua näihin muutoksiin?
Mielestäni asiakkaat ovat entistä enemmän itseohjautuvia, etsivät tietoa itsenäisesti ja haluavat henkilökohtaisempaa palvelua. Myyjien on sopeuduttava tähän siirtymällä enemmän konsultatiiviseen rooliin ja tarjoamalla lisäarvoa asiakkaille.
Miten myyntitiimien tulisi kehittää osaamistaan ja strategioitaan pysyäkseen kilpailukykyisinä?
Myyntitiimien ja myyjien jatkuva kehitys on todella tärkeää, se voi tapahtua esimerkiksi säännöllisten koulutusten ja tiimipalaverien avulla. On tärkeää jakaa parhaita käytäntöjä ja onnistumisia tiimin sisällä niin, että muut voivat oppia ja kuulla, mikä on ollut toimivaa ja mikä ei. Kilpailu on tänä päivänä aika kovaa ja läsnä on jatkuva tarve kehittymisestä sekä entistäkin asiantuntevammasta tavasta palvella asiakkaita.
Mitä neuvoja antaisit nuorille, jotka harkitsevat uraa myyntialalla?
Myyntiuraa harkitseville nuorille tärkeimpiä asioita on verkostoituminen, asiakaslähtöinen ajattelu ja jatkuva itsensä kehittäminen.
Myyntityö vaatii myös henkistä kanttia ja saattaa olla ajoittain kuormittavaakin. On tarpeellista omata hyvät taidot käsitellä myös pettymyksiä, koska niitä jokainen myyjä tulee varmasti kohtaamaan uransa aikana. Tietynlaista sitkeyttähän tämä työ edellyttää ja sitä, että jaksat toistaa samoja asioita viikosta toiseen. Onnistumiset kyllä sitten palkitsevat, ja itselle paras fiilis syntyy siitä, kun asiakkaamme ovat aidosti tyytyväisiä.
Mitä tämä tarkoittaa rekrytointipäättäjälle?
Kun seuraavan kerran rekrytoit myyjää, kannustan sinua miettimään:
- Onko hakijalla taitoa hyödyntää teknologiaa ketterästi?
- Osaako hän tulkita asiakasdataa?
- Pystyykö hän rakentamaan aitoja asiakassuhteita?
Tässä myös myyjien empatiataitojen merkitys ja kyky sopeutua muuttuviin olosuhteisiin korostuu. Näihin ominaisuuksiin panostamalla löydät tulevaisuuden huippumyyjän – et eilispäivän tähteä.
Kuten Eevan vastauksista käy ilmi, myyntityö on selkeästi vauhdikkaassa muutoksessa. Tulevaisuuden myyjiltä edellytetään monipuolisia taitoja sekä kykyä sopeutua uusiin haasteisiin. On tärkeää pysyä ajan tasalla alan muutoksista ja kehittää jatkuvasti omia myyntitaitojaan. Haluankin rohkaista kaikkia myyntityössä olevia ja sitä harkitsevia tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin, oppimaan uutta ja kasvamaan ammatillisesti. Muista, että jokainen haaste on mahdollisuus kehittyä ja menestyä.
Jatka lukemista:
Moderni myynti – uudista tai unohda
Vieraskynä: Kilpailuetuna asiakaskokemus – hyvä kokemus ei synny sattumalta
