Moderni myynti – uudista tai unohda!
Kirjoittaja: Anne Koivusaari | Liiketoimintajohtaja, Manpower & Experis Recruitment and Executive Search
Julkaistu: 12.03.2025
Aihe:
Rekrytointi,
tulevaisuuden työelämä

Nykyisessä nopeasti kehittyvässä ja ennakoimattomalle disruptiolle alttiissa liiketoimintaympäristössä toimenkuvat, ja etenkin myynnin toimenkuvat ovat murroksessa. Vanhakantaiset käsitykset myynnistä voi ainakin osittain heittää romukoppaan. Sama koskee jopa muutaman vuoden takaisia toimenkuvia, sillä myyntiorganisaatioiden on kiirehdittävä uusien roolien määrittelyssä pysyäkseen kilpailukykyisinä.
Modernit myyntiroolit
Modernit, toimivat myyntistrategiat ja -prosessit ovat dynaamisia ja joustavia. Ne mukautuvat nopeasti muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja asiakastarpeisiin. Niiden on oltava herkkiä reagoimaan uusiin liikkeisiin, trendeihin, kilpailijoiden liikkeisiin ja ennen kaikkea asiakkaalta tulleeseen palautteeseen.
Niin asiakkaiden kuin modernien myyntitiimien päätökset perustuvat dataan ja sen oikeanlaiseen analysointiin. Myyjän on enemmän kuin koskaan oltava kartalla markkinasta, asiakastiedoista sekä asiakaskäyttäytymisestä voidakseen rakentaa voittavan yhteistyöehdotuksen.
Asiakas keskiössä
Modernissa myynnissä asiakkaan toimiala, tarpeet ja tavoitteet ovat keskiössä. Asiakassuhteen pituus korreloi suoraan asiakkaan aktiivisen kuuntelun ja tämän pohjalta rakennetun ratkaisun kanssa. Asiakkaan arvot ja niihin vastaaminen samoin kuin myynti- ja asiakkuudenhoidon henkilökohtaisuuden kokemus on etusijalla.
Moderni myynti vaatii myyjältä paljon, mutta sen vaatimukset luovat myös myyntityöhön uudenlaisia merkityksiä. Merkityksen tunne on voimakas liima, joka nivoo osapuolet tiiviimmin yhteen synnyttäen aitoja kumppanuuksia.
Työnantajakuva ja menestyvä myyntitiimi
Aika, jolloin myynti keskittyi vain ovien avaamiseen ja kauppojen clousaamiseen on historiaa.
Modernit myyntiroolit ovat monipuolisempia kuin koskaan, ja ne vaativat hyvin laajan taitovalikoiman asiakkaan lukutaidosta tunneälyyn ja sopeutumiskyvystä yhteistyötaitoihin. Uteliaisuus on modernin mestarimyyjän tärkein liikkeelle laittava voima.
Aika, jolloin myynti keskittyi vain ovien avaamiseen ja kauppojen clousaamiseen on historiaa. Menestyvimmät myynnin ammattilaiset nyt ovat taitavia suhteiden rakentajia ja ylläpitäjiä. He hyödyntävät teknologiaa ja tuovat vahvan inhimillisen kosketuksen asiakkaan syväymmärryksen kautta.
Tämä evoluutio edellyttää sekä myyntiroolien että niiden ydinkompetenssien uudelleenmäärittelyä.
Rekrytointitilanteessa uudenlaisten myynnin tehtävänkuvausten ja rekrytointiprosessin päivittämisen lisäksi myyntiorganisaatioiden on varmistettava myös nykyisten myynnin tekijöidensä urakestävyys. Kunkin myyntiroolin menestyksen kannalta tulee määritellä olennaiset, modernin myyntikentän vaatimat taidot ja ominaisuudet ja varmistaa, että kasvua ja kehitystä saadaan aikaan myös nykyisissä tiimeissä. Tässä auttaa jatkuvaan oppimiseen, uteliaisuuteen, ihmettelyyn ja institutionalisoituun innovaatioon tähtäävä toimintakulttuuri.
Moderni myynti ei ainoastaan paranna yrityksen tulosta, vaan myös vahvistaa työnantajakuvaa ja houkuttelee huippuosaajia. Tulevaisuuden työelämässä menestyvät ne organisaatiot, jotka osaavat rekrytoida oikeat henkilöt oikeisiin rooleihin ja jalostaa nykyisten myyntirooleissa olevien henkilöiden kyvykkyyksiä sekä vahvistaa heidän merkityksen kokemuksiaan.
Lataa opas onnistuneeseen rekrytointiin ja lue lisää siitä, mitä onnistunut rekrytointi nykymaailmassa vaatii:
Katso myös

Anne Koivusaari | Liiketoimintajohtaja, Manpower & Experis Recruitment and Executive Search
anne.koivusaari@manpowergroup.fi