“En oo kuullut niistä mitään?” Rekrytoinnin hakijaviestinnän 6 vinkkiä
Kirjoittaja: Virpi Mäentaus | Head of Recruitment, ManpowerGroup
Julkaistu: 29.11.2016
Viimeksi päivitetty: 31.10.2024
Aihe:
Rekrytointi,
työhaastattelu
Haastattelen päivittäin erilaisia osaajia. Jokaisen haastatteluni yhteydessä esitän kysymyksen:
Onko sinulla muita hakuja ja mikä on niiden tilanne?
Tavallisesti aktiivisella työnhakijalla on useampi haku meneillään. Yleisin vastaus muita hakuja koskevaan kysymykseeni on:
“En oo kuullut niistä mitään”.
Sen jälkeen alkaa hakijan arvailu. Ehkä hakuaika ei ole vielä kulunut umpeen tai ilmeisesti hakemuksia käsitellään vielä. Tai ehkä osaamiseni ei yritystä kiinnostanut. Vai onkohan hakemukseni mennyt lainkaan perille?
Yhdenkään työnhakijan ei pitäisi joutua tähän tapaan arvailemaan omaa tilannettaan rekrytointiprosessissa.
Viestintä rakentaa luottamusta
Moni hakija käyttää CV:n ja hakemuksen huolellisen laatimiseen jopa tunteja.
Jokainen myös odottaa vastausta tai edes tietoa siitä, että hakemus on saapunut perille ja huomioitu. On hyvin ymmärrettävää, että hakija turhautuu, kun minkäänlaista vastausta ei kuulu.
CareerArcin tuoreen State of the Candidate Experience -tutkimuksen mukaan yli 60 % työnhakijoista on pettynyt huonoon tai olemattomaan hakijaviestintään. Pettymys luo pohjan huonolle hakijakokemukselle, jota jaetaan ahkerasti esim. sosiaalisessa mediassa ja muissa verkostoissa. Saman tutkimuksen mukaan lähes 75 % pettyneistä kertookin kokemastaan eteenpäin.
Hakijaviestinnän kautta yrityksellä on mahdollisuus erottautua ja rakentaa positiivista työnantajakuvaa. Viestinnässä ei tietenkään ole kysymys vain maineesta, vaan ennen kaikkea aidosti jokaista yksilöä arvostavasta vuorovaikutuksesta. Hyvä maine rakentuu, kun sen teoillaan ansaitsee.
Lue myös: Hyvä hakijakokemus - onnistuneen rekrytoinnin edellytys
Selvisinkö haastattelusta jatkoon?
Viestintää tarvitaan koko rekrytointipolun matkalla, mutta toinen erityisen kriittinen vaihe tulee eteen haastattelun jälkeen.
Moni hakija kertoo tarinoita, joissa ei haastattelun jälkeen ole enää kuullut mitään rekrytoivasta yrityksestä. Osa kyselee oma-aloitteisesti tiedon perään, mutta useimmille jää käteen ainoastaan tunne, että en kelvannut eikä minulle edes vaivauduttu siitä ilmoittamaan.
Todellinen tilanne voi kuitenkin olla paljon monisyisempi, mutta asia ei koskaan aukene hakijalle, jos siitä ei hänelle avoimesti viestitä.
Näillä vinkeillä hakijakokemus kuntoon
Ilahtuneena kuuntelen välillä myös kertomuksia siitä, milloin hakuprosessi on ollut onnistunut. Silloin ovat toteutuneet nämä hakijaviestinnän kuusi vinkkiä:
- Viesti, että hakijan yhteydenotto on huomioitu. Tämä on helppoa jopa automatisoida. Se voi olla paikallaan varsinkin silloin, jos hakijoiden määrä on suuri.
- Anna mahdollisuus lisätietojen kysymiseen, esim. soittoaika tai sähköpostikyselyt. On erittäin tärkeää vastata kaikkiin kyselyihin, vaikka se viekin aikaa.
- Kerro, millaisella aikataululla etenette mahdollisiin haastatteluihin. Aikataulusta voi viestiä jo ensimmäisen yhteydenoton aikana.
- Viesti, jos hakuprosessi pitkittyy. Viestintä lisää hakijoiden sitoutumista ja voi olla, että sen avulla et menetä potentiaalista hakijaa toisaalle.
- Kerro haastateltaville, milloin viimeistään teette päätöksiä jatkosta. Aina tämä ei ole mahdollista, mutta aina voi antaa vähintään parhaan mahdollisen arvion.
- Viesti päätöksistä ja anna palautetta haastatteluissa olleille. Kaikille haastatteluvaiheeseen edenneille henkilökohtaisesti soittaminen jättää tavallisesti hyvän kuvan. Yhteydenotto on tärkeää myös heille, jotka eivät etene jatkoon.
Tämä on yksinkertaista, mutta välillä niin vaikeaa toteuttaa. Moni tekee rekrytointia oman työn ohella, ilman selkäytimestä kumpuavia toimintatapoja, vakiintuneita prosesseja tai helppokäyttöisiä rekrytointijärjestelmiä.
Hyvän hakijakokemuksen tuottaminen ei kuitenkaan ole välineurheilua. Kyse on ennen kaikkea yrityksen ja erityisesti rekrytoinnista vastaavien henkilöiden halusta kohdella jokaista ehdokasta yksilönä, hänen tunteitaan ja tiedontarpeitaan arvostaen.
Onnistunut rekrytointiprosessi ja sitä seuraava positiivinen hakijakokemus kiteytyvät hienosti yhden haastateltavani kertomaan:
“Vaikka en saanutkaan tehtävää, niin yrityksen hakuprosessi oli hienosti hoidettu. Tiesin koko ajan, missä mennään ja sain heiltä arvokasta palautetta, jota voin hyödyntää jatkossa. Minulle jäi hyvä mieli.”
Virpi Mäentaus | Head of Recruitment, ManpowerGroup
virpi.maentaus@manpowergroup.fi