Laajennettu todellisuus osana IT-tukea

Kirjoittaja: Tomi Peltonen | Delivery Lead, Experis Digital Workspace
Julkaistu: 23.09.2021
Viimeksi päivitetty: 25.11.2021
Aihe: Digitalisaatio, IT-loppukäyttäjäpalvelu

Viime vuosien aikana teknologisten harppausten myötä myös erilaiset laajennettua todellisuutta hyödyntävät ratkaisut ja laitteet ovat tulleet lähemmäksi ihmisiä. Enää ne eivät ole jotain, mitä vain sci-fi -sarjoissa voi nähdä, vaan kuka tahansa voi hankkia käsiinsä esimerkiksi virtuaalikypärän ja uppoutua johonkin muualle kuin reaalimaailmaan.

Otetaan aluksi nopea katsaus termeihin

  • Laajennettu todellisuus (XR - Extended reality) on ylätason termi, joka pitää sisällään eri alakategoriat, jossa todellisuuteen lisäillään enemmän tai vähemmän asioita.
  • Virtuaalinen todellisuus (VR - Virtual reality) on alakategorioista toistaiseksi ehkä se tunnetuin. Tällä tarkoitetaan puhtaasti virtuaalista todellisuutta, jolloin koko ympäröivä maailma korvataan uusilla elementeillä. VR:ää käytetään paljon pelimaailmassa, jolloin pelaaja pääsee keskelle pelimaailmaa saaden realistisemman kokemuksen. Työpaikkojen tiimipäiviin VR-pelaaminen soveltuu hyvin, koska tällöin voidaan olla yhdessä, mutta ei kuitenkaan tarvitse katsoa samoja naamoja.
  • Lisätyssä todellisuudessa (AR - Augmented reality) reaalimaailmaan lisätään digitaalisesti elementtejä. Mm. Google on ottanut kartoissaan käyttöön AR:n, jonka avulla käyttäjä näkee kävellessään reittiohjeet puhelimen näytöllä sijoitettuna suoraan katunäkymään. AR on tullut tunnetuksi varsinkin useissa lapsiperheissä PokemonGo:n myötä.
  • Sekoitettu todellisuus (MR - Mixed reality) on laajennetun todellisuuden kaltainen, mutta pidemmälle vietynä. MR:ssä digitaalisiin elementteihin pystytään vaikuttamaan fyysisillä asioilla. Esimerkiksi digitaalisesti lisättyä esinettä voidaan siirtää kädellä toiseen paikkaan. Microsoftin valmistamat HoloLens-lasit ovat melko tunnettu MR:ää tukeva laite.

Laajennetun todellisuuden käyttö on lisääntymässä kovaa vauhtia eri toimialoilla. Erinäisissä huoltotehtävissä tällaiset ratkaisut ovat olleet jo enemmän tai vähemmän käytössä. Suurien tuotantolaitteiden huolto helpottuu huomattavasti, kun huoltoa suorittava teknikko saa omaan näkökenttäänsä avustavia ohjeita työtä tehtäessä.

IT-tuen tuottamisessa näiden teknologioiden hyödyntäminen on ollut vielä vähäistä, jopa olematonta. Tämä johtuu varmasti siitä, että suuri osa tehtävistä on sellaisia, joissa ei tällaisesta olisi mitään hyötyä. Kun käydään laittamassa loppukäyttäjän luona siivoojan irrottama virtajohto takaisin seinään, olisi laajennetun todellisuuden lasit silmillä hieman yliampuvaa. Meitä kuitenkin kiinnostaa tällaiset IT-hörhöilyt siinä määrin, että olemme lähteneet kartoittamaan tarkemmin, missä meidän alallamme laajennetusta todellisuudesta saadaan aidosti hyötyä sen lisäksi, että on aika coolia mennä älylasit silmillä.

Tässä muutama konkreettinen esimerkki, missä teknologiasta on oikeasti hyötyä

  • AR-lasit suoraan loppukäyttäjän käytössä - Vaikka etätuki ei saisikaan ongelmaa ratkaistua, ei IT-tukea tarvitse tilata paikan päälle lainkaan. Kokematonkin loppukäyttäjä saa ratkaistua ongelman ottamalla AR-lasit silmilleen, minkä jälkeen etänä auttava asiantuntija opastaa loppukäyttäjää. Etätuki näkee loppukäyttäjän näkökentän, pystyy ohjeistamaan suullisesti, sekä lisäämään näkökenttään tarvittaessa avustavia piirroksia tai muuta sisältöä.
  • Usein IT-ongelmat vaativat syvempää osaamista, jolloin erityisosaajan täytyy lähteä kauempaa kulkemaan paikan päälle. AR-lasien avulla kokemattomampikin it-tukihenkilö saa ratkaistua haastavan ongelman, kun kokeneempi asiantuntija neuvoo häntä etänä videoyhteyden kautta.
  • Työntekijöiden koulutus on helppoa AR-lasien avulla. Koulutuksia ei jatkossa tarvitse välttämättä järjestää paikan päällä, vaan saman "näppituntuman" saa myös etänä. Kouluttaja suorittaa esimerkiksi tulostinhuollon toimenpiteet, jolloin koulutettavat näkevät etänä työn kuin olisivat itse sitä tekemässä. Koulutus pystytään pitämään interaktiivisena, eikä koulutettavat tarvitse kuin normaalin työaseman. Samalla saadaan tehtyä kätevästi koulutusvideot.
  • AR-lasien avulla varastointi ja laitehallinta sekä -inventointi on helppoa. AR-lasien avulla on helppo skannata laitetiedot suoraan järjestelmään/tiketille eikä viivakoodinlukijaa tai excelin naputusta enää tarvita. Tukihenkilön molemmat kädet vapautuvat.
  • "Räjäytyskuvan" hyödyntäminen, jolloin esimerkiksi tulostimen korjaamisessa teknikko pystyy näkemään räjäytyskuvan komponenteista itse tulostimen vieressä, eli tuki pystyy näkemään tulostimen "sisälle". Tässä mennäänkin jo enemmän MR:n puolelle.

Laajennetun todellisuuden käyttöönoton esteenä on usein kaksi syytä: kustannukset ja rohkeus. Teknologia on vielä verrattain uutta, ja ratkaisut eivät ole ihan ilmaisia. Kustannuksista päästään siihen toiseen syyhyn, eli rohkeuteen. Pelätään, jos uudesta ratkaisusta ei hyödytäkään mitään tai sitä ei osatakaan käyttää. Pelätään, että investoidut eurot tai muut valuutat menevät hukkaan. Varmasti alussa onkin haasteita ja matkassa kierrettäviä kiviä. Harvoin mikään on heti valmista ja täydellistä, vaan uusien ratkaisujen sujuva käyttöönotto vaatii nimenomaan opettelua ja hiomista. Pikkuhiljaa uudet asiat muotoutuvat ja löytävät paikkansa. Varmaa on, että niin ei käy, jos ei lähde rohkeasti kokeilemaan uutta. Siksipä me Experiksellä lähdimmekin rohkeasti kokeilemaan, mikä kaikki on mahdollista. Me kun haluamme olla siellä kuuluisalla aallonharjalla.

       Kurkkaa oheisesta videosta, kuinka näitä ratkaisuita voi hyödyntää esimerkiksi tulostimen kanssa tapellessa.

   

         

Jos IT-tuki laajennetulla todellisuudella höystettynä kutkuttelisi, ole yhteydessä, niin sparraillaan yhdessä!

Tervetuloa lukemaan Experiksen blogisarjan toista osaa! Blogisarjassa tutustumme aidosti moderneilla työkaluilla toteutettuun paikkariippumattomaan IT-tukeen. Emme maalaile liian suurella pensselillä, haaveile kaukaisen tulevaisuuden dystopioista, vaan kerromme kuinka pystymme tukemaan loppukäyttäjiä IT-asioissa moderneilla työkaluilla jo tänään. 

Proservia on nyt Experis! Loppukäyttäjätukea tuottava Proservia on toukokuusta 2021 alkaen osa Experis Digital Workspace -kokonaisuutta.


Tomi Peltonen | Delivery Lead, Experis Digital Workspace

Tomi Peltonen | Delivery Lead, Experis Digital Workspace

tomi.peltonen@manpowergroup.fi

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.