Uusimman osaajapulatutkimuksen mukaan asiakaspalvelurooleihin on toiseksi vaikeinta löytää tekijöitä. Ykkössijaa on tunnetusti pitkään pitänyt IT-ala. Mutta miksi asiakaspalvelijat ovat kiven alla? Ja miten aspa-ässät ja heitä janoavat työnantajat sitten löytävät toisensa?

Muuttuva maailma, muuttuvat aspatoimenkuvat

Pitkään asiakaspalvelutyö on ollut portti työelämään yleensä. Monen ensimmäinen työpaikka on ollut asiakaspalveluroolissa; kaupan kassalla, kioskissa, lipunmyynnissä, kahvilassa tai neuvonnassa. Yhtä pitkään on tunnuttu ajattelevan, että asiakaspalvelussa pärjää henkilö, jolla on riittävän hyvät sosiaaliset taidot kohdata ihmisiä sekä kyky oppia muut työtehtävässä vaaditut taidot. Kliseisesti on haettu sitä ”hyvää tyyppiä”, joka ottaa homman haltuun tekemisen kautta.

Maailma on kuitenkin muuttunut – kuten myös asiakaspalvelutyö. Kun aiemmin saattoi riittää se, että palvelulinjalla nostettiin luuri ja ohjattiin asiakkaan asia oikealle taholle jatkokäsittelyyn, ellei saatu sitä heti itse ratkaistua, tämä palvelun taso ei enää riitä. Usean toiminteen automatisoinnin jälkeen jäljelle jäävät tehtävät voivat olla hyvinkin kompleksisia. Ne saattavat vaatia tekijältään laajojen kokonaisuuksien hallintaa tai esimerkiksi tietyn ohjelmiston tai tekniikan syväosaamista. Tätä substanssia voikin olla yllättävän haastava löytää sen ”hyvän tyypin” habituksen täydennykseksi.

Asiakaspalvelutyön laaja kirjo

Asiakaspalvelu voi toki edelleen toimia porttina vaikkapa kaupanalan tehtävistä toimistotöihin. Vuokratyösuhteen kautta moni tällaista urasteppiä havitellut onkin työllistynyt esimerkiksi pankkialan asiakasneuvontaan, josta on auennut uusia uramahdollisuuksia myöhemmin.

Asiakaspalvelu-yläotsikon alle kuuluukin laaja kirjo tehtävänkuvia aina entry-tason avustavista tehtävistä tietyn tekniikan tai prosessien syvällistä ymmärrystä vaativiin rooleihin asti. Myös esimerkiksi ylimmän johdon assistentin työ on asiakaspalvelua, jossa vaaditaan muun muassa rautaista näyttöä onnistumisista ja moniajokykyä. Asiakaspalvelussa on siis hyvinkin monia sisäisiä urapolkuja ja kehittymisen mahdollisuuksia.

Miksi tukeutua henkilöstöyritykseen asiakaspalveluosaajien etsinnässä?

Olemme ManpowerGroupissa koko olemassaolomme ajan – pian 30 vuotta Suomessa – keskittyneet asiakaspalvelun tekijöiden etsimiseen eri alojen asiakasyrityksiin. Näiden vuosien aikana tuhannet työntekijät ovat löytäneet työpaikan yritysten asiakasrajapinnassa sekä suorarekrytoinnin että henkilöstövuokrauksen kautta. Kumppanuuksien kautta pääsemme näkemään läheltä, millaisissa toimintaympäristöissä työntekijät toimivat, mitä jatkuvasti muuttuva työelämä tekijöiltään vaatii, ja millaisia kyvykkyyksiä näissä tehtävissä tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa.

Miksi asiakaspalveluresurssin vahvistamisessa kannattaa käyttää kenttää tuntevaa kumppania?

  • Kontakteistamme voi jo valmiiksi löytyä sopivia aktiivisia ehdokkaita, sillä etsimme säännöllisesti eri toimeksiantoihin osaajia.
  • Löydämme suorahaun kautta eri kanavista myös ne tekijät, jotka eivät ole aktiivisessa työnhaussa, mutta saattavat kiinnostua uusista mahdollisuuksista heitä lähestyttäessä.
  • Taustoitamme huolellisesti, mitä jo hankittua osaamista tehtävässä pärjätäkseen vähintään tarvitaan. Esittelemme ne ehdokkaat, joiden substanssiosaaminen on valmiiksi varmistettu referenssien kautta.
  • Selvitämme, millaisia kasvun mahdollisuuksia yrityksellä on hahmoteltuna kyseisen roolin suhteen – ja myös, millaiselta työn sisältö näyttää esimerkiksi muutaman vuoden kuluttua. Näin osaamme varustaa ehdokkaat mahdollisimman realistisella ymmärryksellä omista lähtökohdistaan ja myös tulevaisuuden näköaloistaan.
  • Henkilöstöyrityksellä saattaa olla omakohtaistakin referenssiä ehdokkaiden osaamisesta, sillä ehdokas on voinut työskennellä kauttamme jo aiemmin muissa toimeksiannoissa.
  • Varmistamme sujuvan ja miellyttävän hakijakokemuksen toimeksiantajan työnantajamielikuvaa tukien.
  • Vuokratyösuhteesta voi joustavin ehdoin rekrytoida työntekijän myös yrityksen omaan henkilöstöön.

Työnantajamielikuvalla on merkitystä

Kun etsimme asiakaspalvelun helmiä, tavoitteemme on, että kauttamme löytyvät osaajat sitoutuisivat toimeksiantajayritykseen, tarvittaessa myös pidemmällä tähtäimellä. Ja kun osaajista on pulaa, yrityksen maineella - toisin sanoen työnantajamielikuvalla - on keskeinen merkitys heidän kiinnostuksensa heräämiseen. Varsinkaan alalla jo toimiva työntekijä on harvoin valmis vaihtamaan verkkareita toisiin vain värin takia, vaan vetovoimatekijöiden on oltava kunnossa.

Aina edes rahalla ei saa ostettua osaamista. Tuoreimman työelämätrenditutkimuksen mukaan yrityksen arvojen yhteensopivuus henkilön omiin sekä niiden konkretisoituminen päivittäisessä tekemisessä on yksi tärkeimpiä tekijöitä vetovoimaisen työnantajamielikuvan takana.

Positiivisesta brändistään huolehtiva, missiotaan ja arvojaan elävä ja hengittävä organisaatio kuittaa siis itselleen osaavimman asiakaspalvelun ja vahvistaa näin entisestään omaa kilpailukykyään markkinassa.

 

 


Päivi Tammilehto | Head of Delivery, Manpower

Päivi Tammilehto | Head of Delivery, Manpower

paivi.tammilehto@manpowergroup.fi

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.