Näin kesän kynnyksellä monia houkuttaa lähteä tekemään töitä mökille – onhan järven rannalla tai 
peltomaisemissa mukavampaa pitää Teams-palavereita kuin kaupungissa. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että myös IT-ongelmat siirtyvät toimistoilta sinne, missä loppukäyttäjät tekevät töitä. Perässä pysyäkseen perinteisen IT-loppukäyttäjätuenkin on otettava loikka kohti paikkariippumattomuutta.


Tekniset ongelmat etätyöpaikalla voivat ovat moninaisia. Netti pätkii, näyttö on pimeänä, tunnukset ovat hukassa ja aurinko häikäisee. Saamme ratkaistua suurimman osan IT-ongelmista etänä, mutta tarvittaessa lähituki tulee paikalle konffaamaan kesämökin verkkoyhteydet kuntoon, kytkemään piuhat koneeseen ja kääntämään näytöt siten, ettei aurinko häikäise.
 

 

Haasteeksi saattaa myös muodostua kesäasuntojen sijainnit ja kunnostamattomat mökkitiet ja saaristomökkiinkin pääsee joskus vain veneellä. Tämä ei kuitenkaan ole este. Olemme toimittaneet vuosien saatossa IT-lähituen jopa keskelle Brasilian sademetsää helikopterilla. Kovin kustannustehokasta helikopterilla tai edes veneellä kulkeminen ei ole, mutta rahalla saa ja hevosella – tai helikopterilla –  pääsee.  

 

Etätyöloikka vaatii IT-tuelta enemmän

 

Etätyöloikassa IT-loppukäyttäjälle tule kohteiden sijainnin ja matkustamisen lisäksi myös aivan uudenlaisia haasteita. IT-tukea ei enää anneta neutraalissa toimistoympäristössä, vaan astutaan herkälle maaperälle: asiakkaiden koteihin ja mökeille - sinne mikä on heille pyhää ja yksityistä. 

 

Enää ei myöskään riitäettä IT-tuki vain käy hoitamassa työvälineet toimintakuntoon. IT-tukihenkilö on yrityksen käyntikortti ja ensisijaisesti asiakaspalvelijaAsiakkaan taitava kohtaaminenkuunteleminen sekä 
taito väistellä purevaa koiraa tai kissaa korostuvat aivan uudella tavalla kotikäynneillä. 

 

Nykyaikaisen IT-tuen on onnistuttava täyttämään asiakastarpeet niin etä- kuin lähipisteillä. IT-tuen on hyvä saada loppukäyttäjälle aikaan vau-efekti, sekä luoda maine positiivisena mahdollistajana ennemmin, kuin negatiivissävytteisenä työarkea ärsyttävien ongelmien ratkojana, jonka pakeille päästäkseen täytyy ensin jonottaa ja ongelmien ratkettua loppukäyttäjällä alkaakin menetetyn työajan armoton kiriminen.  

 

Seuraavissa blogissa kerrommemiten miten vastaamme IT-tukitarpeisiin laajennettua todellisuutta hyödyntämällä sekä optimoimalla IT- ympäristöä siten, että ongelmatilanteet saadaan vähenemään jo ennen kuin tukea paikan päälle edes tarvitaankaan

 

Mikäli teillä on tarvetta IT-tuelle, joka ratkoo ongelmat missä vain, autamme mielellämme

 

Tervetuloa lukemaan Experiksen uuden blogisarjan ensimmäistä osaa! Blogisarjassa tutustumme aidosti moderneilla työkaluilla toteutettuun paikkariippumattomaan IT-tukeen. Emme maalaile liian suurella pensselillä, haaveile kaukaisen tulevaisuuden dystopioista, vaan kerromme kuinka pystymme tukemaan loppukäyttäjiä IT-asioissa moderneilla työkaluilla jo tänään. 

 

Proservia on nyt Experis! Loppukäyttäjätukea tuottava Proservia on toukokuusta 2021 alkaen osa Experis Digital Workspace -kokonaisuutta.


Tomi Peltonen | Delivery Lead, Experis Digital Workspace

Tomi Peltonen | Delivery Lead, Experis Digital Workspace

tomi.peltonen@manpowergroup.fi

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.