Markkinoinnin kenttä on kokenut merkittäviä muutoksia koko 2000-luvun, erityisesti digitalisaation ja tekoälyn kehityksen myötä. Rekrytointikonsulttimme Annika Antonen kertoo, kuinka markkinointi on muuttunut teknisemmäksi ja datapohjaisemmaksi toiminnaksi, jossa monet markkinoinnin roolit ovat yhä teknisempiä ja lähellä IT rooleja. Lisäksi vihreä siirtymä luo vaativia viestinnän rooleja ja halu asiakasymmärrykseen luo markkinoinnin tehtäviä, jotka olennaisesti tukevat liiketoiminta- ja myyntistrategiaa.  

Markkinoinnin datalähtöisyys on tuonut mukanaan uusia rooleja ja nimikkeitä, kuten: 

  • Data Analyst: Analysoi oleellista dataa ja muodostaa suurista tietomassoista informaatiota, jota hyödynnetään liiketoiminnan kehittämisessä. 
  • Marketing Technologist: Yhdistää teknologian ja markkinoinnin, hallinnoiden markkinointiautomaatiojärjestelmiä ja muita teknisiä työkaluja. 
  • Customer Experience Manager: Keskittyy asiakaskokemuksen parantamiseen ja asiakaspolun optimointiin. 

 

Tekoäly on tuonut markkinointiin uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia. Oleellisen datan hyödyntämisen osaaminen korostuu, kun tekoälyä käytetään esimerkiksi personoidun sisällön luomisessa ja asiakasdatan analysoinnissa. Tekoäly auttaa markkinoijia ymmärtämään asiakkaita paremmin ja tekemään datalähtöisiä päätöksiä. 

Kestävän kehityksen megatrendin vaikutus markkinointiin 

Kestävä kehitys on noussut yhdeksi merkittävimmistä megatrendeistä, joka vaikuttaa kaikkiin liiketoiminnan osa-alueisiin, mukaan lukien markkinointi. Yritysten pyrkimykset saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteitaan näkyvät myös markkinoinnissa. Yritysten sidosryhmät odottavat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta, mikä vaikuttaa markkinointistrategioihin lisääntyneenä vastuullisuusviestintänä sekä asiakaslähtöisyytenä, kun kasvava tietoisuus vastuullisista valinnoista ohjaa entistä enemmän päätöksentekoa. Annika Antonen kertoo, että vastuullisuuskehitys näkyy myös esimerkiksi hakijoiden ja kandidaattien valveutuneissa kysymyksissä, jotka koskevat organisaatioiden edesottamuksia liittyen kestävään kehitykseen. 

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö 

Annika painottaa, että markkinointi ja myynti kulkevat aina käsi kädessä. Kaikki on markkinointia ja myyntiä, ja niiden välinen yhteistyö on avainasemassa yrityksen menestyksessä. Asiakasymmärryksen merkitys on kasvanut, eikä markkinointia voi enää tehdä yrityksen omista lähtökohdista käsin. On tärkeää, että markkinoinnissa näkyy syvällinen asiakasymmärrys. 

Vinkit markkinointiosaajan rekrytointiin 

Annika jakaa kolme tärkeää vinkkiä markkinointiosaajan rekrytointia harkitseville: 

  1. Yrityksen strategia kaiken keskiössä: Mikä on markkinoinnin tavoiteltu kehityssuunta esimerkiksi yhden, kolmen ja viiden vuoden tähtäimellä? Millaista roolia strategisen tason kysymyksissä tai strategiatyössä nyt haettava henkilö tulee ottamaan? 
  2. Arvioi markkinoinnin nykytilanne: Arvioi käytettävissä olevat resurssit ja osaaminen sekä määrittele, millaisen muutoksen haluat markkinoinnissa saada aikaiseksi.
  3. Tunnista tarvittavat taidot ja osaamiset: Millaista uutta osaamista tarvitaan, jotta strategisiin tavoitteisiin päästään? Olisiko kenties osaamista toisella toimialalla? Määritellään yhdessä avainkompetenssit, joiden avulla uutta osaamista lähdetään etsimään. 

 

Digitalisaation ja tekoälyn aikakaudella markkinoinnin roolit ovat muuttuneet merkittävästi, tuoden mukanaan uusia mahdollisuuksia ja haasteita. ManpowerGroupin rekrytointikonsultti Annika Antonen korostaa, että menestyvä markkinointi vaatii teknistä osaamista, datalähtöisyyttä ja syvällistä asiakasymmärrystä. Kestävän kehityksen megatrendi sekä markkinoinnin ja myynnin tiivis yhteistyö ovat avainasemassa nykypäivän liiketoiminnassa. Oikean markkinointiosaajan löytäminen edellyttää strategian selkeyttämistä, nykytilanteen analysointia ja tarvittavien taitojen tunnistamista. ManpowerGroup auttaa sinua löytämään juuri ne osaajat, jotka vievät yrityksesi markkinoinnin uudelle tasolle. 

Tutustu myös uudistettuun rekrytointioppaaseemme: 

Manpower-opas-onnistuneeseen-rekrytointiin-banneri-2

 

 


Manpowergroup

Manpowergroup

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.